Khamis, 27 November 2014

Kisah Seram - MISTERI JALAN DARI KOTA KINABALU KE TAMBUNAN


 


Dunia Seram - Ada 3 tempat yg saya paling seram rasa klu melalui jalan dr KK ke Tambunan

1.Selekoh sebelum gunung emas.
2.kawasan lapang ada tower selepas gunung alab.
3.kawasan lapang dekat tandas lama dan bus stop selepas gunung alab.

Berlaku 5thn dulu dalam sebulan ada 2kali saya plg tambunan waktu tgh malam selepas kerja klu hari esok tu off day saya.. saya alami peristiwa ini semuanya selepas jam 12 tgh malam.. utk pengetahuan kamu, time saya kena ni saya langsung x terfikir pasal hantu sampai lah saya di kg saya kasi cerita keluarga saya baru dorang ckp mungkin itu, mungkin ini jadi barula saya tau itu gangguan hantu..dan ini berlaku pada bulan yg berlainan...

kawasan 1, saya pernah terhidu bau bangkai busuk yg saya pun x tau dari mana sedangkan cermin kereta saya tertutup semua sampai saya buka tingkap x tahan tu bau bangkai.. hampir satu kilometer baru hilang tu bau mcm melekat dalam kereta sampai saya ingat ada tikus mgkn pi batapuk dalam kereta saya sampai mati trus busuk.. bila saya cerita sama family saya dorang bilang mgkn ada pi tumpang ko tu durang bilang...

kawasan 2, ini jalan turun bukit yg x curam... time saya pakai gear 3 mau turun bukit tiba enjin kereta saya mcm mau mati, jadi saya turun lagi pi gear 2.. pun sama juga mau mati tu enjin jadi sa tukar lagi pi gear 1 baru blh jalan tu kereta itu pun kual2 jalan.. saya bingung2 time tu sbb takut klu gearbox saya rusak, habisla klur duit lagi mau repair klu gearbox rosak saya bilang dalam hati, ngam2 lagi time tu saya lewat servis kereta mau dekat 1 bulan sdh sbb kekurangan bajet.. bertambah2 la saya risau...

Bila sdh sampai tu jalan ada rata sikit teriak pla ejin kereta, cepat2 la saya tukar pi gear 3 balik dan masa yg sama juga ada wangian bunga dlm kereta (saya guna aircon jadi tingkap semua tertutup) ada jg tu bekas minyak wangi Glade saya besangkut sana aircon tp sdh 1 bulan habis x kana beli isi dia sbb mau jimat time tu..

saya pun heran2 jg la sambil kasi dekat hidung saya sana botol minyak wangi mau cium tu bau klu dtg dari sana tapi susah mau pastikan sbb tu wangian talampau kuat dari semua arah dlm kereta.. oleh sbb saya sendiri pun lupa2 sdh wangi original tu Glade saya pun x berapa mau pikir la, balik lg pla saya terfikir tu gearbox saya takut rosak...

Saya perasaan wangian tu ada sepanjang jalan sampaila saya tiba di simpang jalan kg toboh yang ada pasar tu, time saya berenti sana simpang jln kg mau masuk highway tu wangian pun hilang... sampai rmh saya cerita la ni ipar saya yg mekanik kereta klu manatau tu gearbox saya rosak, dia bilang klu gearbox rosak langsung tu kereta x blh bejalan sbb x blh tukar gear, klu mau mati2 time turun bukit tu mcm ada ko angkat yg berat la sampai tu gear 3 sama 2 x dpt angkat dia bilang tu wangian bunga mungkin wangian tu penumpang malam yg ikut ko dia bilang lagi sampai bediri bulu tengkuk saya sbb takut dia ckp mcm tu..

kawasan 3, sdh beberapa bulan selepas kejadian di atas saya ada emergency mau plg kg, ada perkara mau urus segera, saya mau apply cuti pun x dapat, mau x mau saya terpaksa main berani saja la jalan tgh malam lepas kerja pastu esok tgh hari balik kk tru pi kerja lagi..

saya minum kopi 3 galas timu tu supaya x mgantuk tgh jalan.. ada bnyk kereta jg yg mau pi kk belimpas sama saya jadi x jg saya rasa sunyi tu jalan, sampai di kawasan 3 saya nmpk ada mcm plastik hitam besar melayang2 jatuh pi tgh atas jalan raya dlm jarak 100 meter dari kereta saya ngam2 tesuluh tu lampu kereta saya pasang highlight, bila saya hampir sdh tiba2 pla tu benda mcm bakul plastik melompat pi sana gaung.. temiring jg la sikijap kereta saya bawa sbb takajut, apa lagi sa trus teingat yg sa pernah kena dulu kan saya trus pasang lagu kuat2 sama pasang lampu dalam kereta sampai la di kg... selepas tu sampai sekarang minta maafla klu saya mau drive 1 org lagi balik.. skrg klu time sa mau pulang tu beliau saya call tanya siapa kawan saya kan saya bilang 1 org , dorang ketawa saja sbb dorang tau yg saya misti ada kawan baru berani drive balik sana malam2...


Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan